Як поводитися з людьми з розладами аутистичного спектра

Розлад аутистичного спектра (РАС) розмаїтий та передумовлює широке коло різних станів та поведінки людини. Власне, тому у назві і є слово «спектр».

Люди з РАС також різні.Є люди у спілкуванні з якими ви одразу помітите прояви незвичної поведінки і комунікації, а є ті, хто може маскуватися і вільно комунікувати. Бувають люди, які вільно говорять, а бувають такі, хто говорить сталими виразами або лише окремими словами. Інколи люди з РАС спілкуються за допомогою спеціальних карток, а інколи ви можете зустріти людину, яка взагалі ніяк не комунікує. Але у всіх цих людей є спільна риса – дуже високий рівень тривоги і постійного стресу через непередбачуваність світу. Для того, щоб опанувати цю тривогу та почувати безпеку, вони прагнуть до впорядкованості. Саме заради впорядкованості надважливими є розклади, порядок дій, рутини і звичні маршрути.

Важливо розуміти, що йти саме цієї дорогою або одягати саме шапку першою, а потім вже шарф, чи зайти в магазин саме з цього боку, є критично важливим ритуалом для людини і порушити його – означає завдати їй сильного стресу.

Детальніше ознайомитися з інформацією можна за посиланням:

https://bf.in.ua/ethics/iak-povodytysia-z-liudmy-z-rozladamy-autystychnoho-spektra/

Забезпечення рівних прав та можливостей

жінок і чоловіків в Україні

https://docs.google.com/document/d/1EAcRK3rzOOKBC72IRpVxgosE_hh_WVa0/edit?usp=sharing&ouid=107304787167132547700&rtpof=true&sd=true

Як слухати, щоб підтримати людину

Начало формыСлухання – чи не найважливіша підтримка під час комунікації. Перш ніж давати поради, дайте людині сказати те, що вона вважає за потрібне, та уважно вислухайте. Так ви дійсно зможете зрозуміти ситуацію та потреби, допомогти заспокоїтися та запропонувати необхідну допомогу. Кілька важливих порад можна переглянути за посиланням: https://bf.in.ua/ethic/iak-slukhaty-shchob-pidtrymaty-liudynu/

Як навчити інших допомагати собі

Важливо заохотити людину подумати, що вона може зробити, щоб почуватися краще.

Так, попросіть згадати, що допомагало їй в минулому, коли вона переживала такий самий стан.

Якщо людині важко згадати, можете дати певні підказки: «Чи є хтось, хто може вам допомогти?», «Що приносило задоволення раніше, чи доступно це зараз?»

Якщо людина не може визначитися, що може їй допомогти, запропонуйте один зі способів самодопомоги. Наприклад, розкажіть їй про вправу на повільне дихання чи на зменшення напруги в тілі.

Детальніше за посиланням: https://bf.in.ua/ethic/iak-navchyty-inshykh-dopomahaty-sobi/

Вправи та ігри, щоб допомогти дитині зняти стрес

Війна позначається на дітях інакше, ніж на дорослих. Перебування в укриттях, вимушений переїзд, втрата звичного середовища, друзів, іграшок – ці та інші фактори можуть викликати тривогу і стрес у дітей. Щоб допомогти їх позбутися, у Центрі громадського здоров’я МОЗ України поділилися низкою вправ на розслаблення для дітей.

Важливо! Знайдіть тихе місце. Пояснюйте правила гри зрозумілою й доступною для дитини мовою. Не обов’язково робити всі вправи одразу. Спостерігайте за дитиною, наскільки вона залучена, спробуйте ще раз згодом.

Щоб ознайомитися детальніше просимо вас перейти за посиланням:

https://bf.in.ua/war/vpravy-ta-ihry-shchob-dopomohty-dytyni-zniaty-stres/

Як діяти, якщо дитина побачила щось шокуюче і налякана

Обличчя війни страшне. І, на жаль, у ці часи діти нарівні з дорослими переживають жахи війни і можуть стати свідками шокуючих ситуацій. Як діяти, якщо дитина побачила щось шокуюче і налякана? Ці питання були розкриті в рамках загальнопедагогічного інформування в нашому закладі.

Детально ознайомитися можна за посиланням:

https://bf.in.ua/war/iak-diiaty-iakshcho-dytyna-pobachyla-shchos-shokuiuche-i-naliakana/

Як пояснити дитині, що таке інвалідність

Навчити дитину бачити в людині насамперед особистість, а в інвалідності просто одну з ознак - найголовніша умова навчання дітей з типовим рівнем розвитку природно сприймати й толерантно ставитися до людських відмінностей. Інколи батьки бояться почати розмову, бо не знають, що саме говорити. однак для таких бесід не потрібні енциклопедичні знання. Достатньо навчити основним принципам толерантності. А це розуміння, що всі люди в світі різні, і насправді це неймовірно цікаво - спостерігати за нашою несхожістю та дізнаватися, як живуть ті чи інші люди. А по -друге, рівне ставлення, яке базується на повазі, а ніяк не на почутті жалю чи страху.

Щоб ознайомитися детальніше просимо вас перейти за посиланням: https://bf.in.ua/ethics/iak-poiasnyty-dytyni-shcho-take-invalidnist/

фото

Взаємодія у періоди стресу

Керівник відіграє значну роль у підтримці психічного здоров’я своїх співробітників, особливо якщо хтось із них переживає тривожні стани чи стрес. Детальні поради ви можете переглянути за посиланням https://bf.in.ua/ethic/iak-pidtrymuvaty-spivrobitnykiv-iakshcho-vy-kerivnyk/ в довіднику безбар'єрності

Безбар'єрність як державна політика

Відповідно до плану заходів з реалізації Національної стратегії зі створення безбар’єрного простору в Україні в рамках інформаційної кампанії «Україна без бар’єрів» 22 листопада 2023 року педагоги нашогу закладу отримали консультацію з рубрики «Складові безбарєрності»: «Безбарєрність як державна політика». Охочі переглянути дану інформацію можуть за посиланням https://bf.in.ua/components/bezbariernistpolicy/ в довіднику безбарєрності.

.

Уявіть собі, що три людини різного зросту дивляться спортивну гру через паркан. Одній видно все, другій потрібно трішки витягувати голову, щоб щось побачити, а третій через високий паркан нічого не видно. Як би ви розв’язали таку задачу, аби кожному було зручно спостерігати за грою? Підставили би другій та третій людині стільчики? Але тоді ви б оминули увагою першу людину, правда ж? Правильно було би прибрати паркан, щоб кожному з трьох було би комфортно дивитися гру. Але чому люди за парканом? Не знають де вхід? Немає коштів на квитки? Ми маємо позвати їх бути з нами, серед інших глядачів на трибунах. Це називається системним усуненням бар’єрів. І воно відбувається на рівні держави.

Як державна політика безбар’єрність означає формування такого підходу, за якого кожна людина в нашій країні може отримати вільний доступ до будь-якої сфери життя: навчання, будування кар’єри, спокійного пересування країною тощо. У квітні 2021 року була прийнята Національна стратегія зі створення безбар’єрного простору, яка була розроблена в межах ініціативи першої леді Олени Зеленської «Без бар’єрів» та на виконання Указу Президента України. Стратегія розрахована до 2030 року і передбачає усунення бар’єрів у шести основних напрямках.

Перший — фізичний, він включає розроблення єдиних архітектурних стандартів. Це означає, що все наше навколишнє середовище (будівлі, вулиці, тротуари, транспорт) має бути фізично доступним для всіх людей, зокрема для маломобільних груп населення (люди з інвалідністю, люди старшого віку, батьки з маленькими дітьми тощо).

Другий — суспільний і громадянський, який передбачає створення рівних можливостей для активної участі людей у громадському житті. Це означає, що кожна людина за такого підходу має відчувати себе вільною у своєму самовираженні, що її не будуть засуджувати через якісь її ознаки. А, навпаки, різність кожного з нас вкупі посилюватиме й розвиватиме наше суспільство.

Третій — економічний. І це означає забезпечення таких умов, за яких людина може працевлаштуватись і відчувати себе захищеною від проявів дискримінації. Також у межах цього напряму передбачається створення можливостей для отримання фінансових та інших ресурсів для того, щоб займатися підприємництвом.

Четвертий — освітній. З нього, певно, і варто було б почати, адже все починається з освіти: у кожної людини має бути вільний доступ до якісної освіти, причому впродовж усього її життя. Власне, якраз цим держава і буде опікуватися в межах цього напряму.

П’ятий — цифровий, та сфера, без якої неможливо уявити наше життя у ХХІ столітті. Цифрова безбар’єрність передбачає доступ усіх соціальних груп до всіх послуг, що є онлайн, та власне до інтернету.

І шостий — інформаційний. У межах цього напряму планується створити такі умови, за яких люди, незалежно від своєї мобільності, функціональних порушень чи комунікативних можливостей, зможуть отримувати доступ до інформації та користуватись усіма необхідними технологіями.

Усунення бар’єрів також передбачає роботу з міфами та стереотипами щодо тих чи інших груп населення. І, власне, цей довідник теж створений для цього.